Onderwijsleeractiviteiten
Individueel arbeidsrecht | 6.0 SP | Ann Vanderschaeghe , Katty Kerkhofs
Tijdens de sessies Individueel arbeidsrecht lichten we de wettelijke basis toe en verduidelijken we de materie met praktijkvoorbeelden.
We werken in chronologische volgorde en starten met de aanwerving van personeel.
- Moet dit altijd schriftelijk?
- Zo ja onder welke vorm, welke soorten arbeidsovereenkomsten bestaan er?
- Zijn er specifieke statuten?
- Welke plichten hebben beide partijen bij een arbeidsovereenkomst?
- Welke bedingen kunnen we inlassen in de arbeidsovereenkomst?
Daarna bekijken we het loon.
- Hoe gaan we het loon bepalen en wat kunnen we onder het begrip loon verstaan?
- Welke zijn de beschermingen en inhoudingen die op het loon kunnen worden toegepast?
- Hoe kunnen we alternatief verlonen?
Loon naar werken, wordt in de volksmond gezegd maar hoeveel mag een werknemer eigenlijk werken? In het thema arbeidsduur behandelen we onder meer: pauzes, minimum- en maximumlimieten, afwijkingen, gevolgen van het overschrijden van de arbeidsduur, flexibele arbeidsregeling (art. 20bis) en glijdende werktijden. De strikte Belgische arbeidsduurreglementering benaderen we praktisch.
Soms komt een werknemer niet werken maar ontvangt hij of zij toch loon. Bij de schorsing van de arbeidsovereenkomst focussen we ons voornamelijk op het principe van de gewaarborgde verloning bij vertraging en afwezigheid op het werk en bij ziekte en ongeval. Ook andere schorsingsgronden zoals zwangerschap, vaderschapsverlof, klein verlet, … halen we kort aan.
Indien er tussen beide partijen geen match meer is, dan is een beëindiging van de arbeidsovereenkomst aan de orde. In dit laatste deel zien we hoe dit kan gebeuren en welke wettelijke gronden hiertoe zijn: opzegtermijn, verbreking, overmacht, dringende reden en onderling overleg.
Ann Vanderschaeghe is partner bij Effectis, HR-directeur bij Latexco, en zaakvoerder van GeVa Consulting. Zij is een ervaren people & organisation manager en generalist in HR Consulting met een sterke specialisatie in sociaal recht. Ann is inzetbaar in diverse sectoren voor opdrachten rond HR, Payroll & Social Law.
Katty Kerkhofs is Legal Consultant bij Sociaal Secretariaat Accuria. Na haar stage aan de balie specialiseerde zij zich in de sociale wetgeving. Zij geeft al 25 jaar praktische adviezen aan KMO klanten. Daarnaast geeft zij ook diverse opleidingen (intern en extern) rond payroll en sociaal recht.
Privacy en welzijnsbeleid | 2.0 SP | Isabel Plets
Privacy en GDPR binnen HR
Sinds de inwerkingtreding van de GDPR wordt meer aandacht besteed aan de gegevensbescherming van werknemers. Tijdens deze sessies bespreken we de belangrijkste verplichtingen rond GDPR voor HR en werkgevers zoals register verwerkingsactiviteiten, aanstelling DPO, rechtsgronden voor HR-verwerkingen, enz. We lichten het verschil toe tussen privacy en gegevensbescherming.
Daarna gaan we in op een aantal praktische toepassingen zoals:
- Kan je een uittreksel uit het strafregister opvragen bij recrutering?
- Kan je een werknemer ontslaan op basis van camerabeelden?
- Mag de werkgever bij telewerk de e-mails van werknemers monitoren?
- Mag je de vaccinatiestatus van een werknemer vragen?
- Mag een werkgever een gps-systeem installeren in een bedrijfswagen?
- Heeft een werknemer het recht om bij een ontslag al zijn gegevens te laten wissen?
- Hoelang houd je een personeelsdossier bij?
Welzijnsbeleid
Elke werkgever staat in voor het welzijn van zijn werknemers. Dat betekent dat hij of zij organisatorisch een aantal verplichtingen heeft en de nodige welzijnsmaatregelen moet nemen. Tijdens deze sessie leer je de stakeholders en hun rol in het welzijnsbeleid kennen: interne en externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, preventieadviseurs en arbeidsartsen. We leren je de belangrijkste aspecten van de welzijnsmethodologie begrijpen: risicoanalyse, preventiemaatregelen, enz.
Aan de hand van een case duiden we wat het verschil is tussen pesterijen en psychosociale risico’s, wat een werknemer die geconfronteerd wordt met pesterijen kan doen, welke verplichtingen een werkgever heeft op het vlak van psychosociale risico’s, wat de rol is van de vertrouwenspersoon en de preventieadviseur enz.
Isabel Plets is Counsel in het Employment, Pensions & Benefits department bij Lydian, medewerker UGent – social recht.
Isabel heeft uitgebreide algemene ervaring op het vlak van Belgisch en Europees individueel en collectief arbeidsrecht. Ze adviseert cliënten over welzijnsrecht en HR-recht. Isabel helpt bij het opstellen van policies en richtlijnen op gebieden als: aanwerving, promotie, good conduct, training, re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers, arbeidsverzuim, alcohol en drugs, en houdt zich bezig met dossiers omtrent psychosociale risico's en ongewenst gedrag op het werk.…
Ze is een gecertificeerd functionaris voor gegevensbescherming (DPO) en staat cliënten bij in gegevensbeschermings- en privacykwesties op de werkplek. Dit varieert van best practices bij de verwerking van HR-gerelateerde persoonsgegevens tot het opstellen van policies inzake gegevensbescherming en privacy. Isabel verleent een helpende hand aan cliënten bij de naleving van de AVG in HR.
Daarnaast is ze verbonden aan de Vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht van de UGent. Isabel wordt regelmatig voor seminars en conferenties gevraagd om over arbeidsrecht en gegevensbescherming op de werkplek te spreken en publiceert geregeld in technische vakbladen en handboeken.
Ze is lid van de redactieraad van het vakblad “Tijdschrift Privacy en Persoonsgegevens”.