Onderwijsleeractiviteiten
Bedrijfsstrategie | 3.0 SP | Filip Van Pottelbergh
Vanuit financieel oogpunt zal het management van een bedrijf ernaar streven de aandeelhouderswaarde te verhogen. Dit vereist een doordacht strategisch beleid en een goed uitgebouwd systeem van prestatiemetingen. De wijze waarop de onderneming wordt bestuurd, beheerd en gecontroleerd, geniet in het huidige ondernemingsbeleid ruime aandacht.
De balanced scorecard komt grondig aan bod als instrument voor besturing en strategie.
Door het volgen van dit vak ben je in staat om strategie in een breder perspectief te zien. Strategisch management is niet louter een zaak van de directie maar is een bedrijfsproces en -cultuur waarbij alle geledingen binnen de organisatie met de neuzen in dezelfde richting elk hun rol spelen en hun stuk van de strategische puzzel invullen. Dit vak biedt een toolbox en het nodige inzicht om dit proces concreet te gaan implementeren.
Filip Van Pottelbergh is Managing Director Quo VaBizz B.V. Daarvoor was hij CEO bij van Hoorebeke Group. Met ervaring als business leader in diverse sectoren en in verschillende type bedrijven (industriële multinationals, KMO’s, VZW’s, start-ups) biedt Filip ondersteuning aan het bedrijfsleven als CEO/General Manager. Hij begeleidt organisaties zowel bij het definiëren en implementeren van een strategie als bij een transformatie of een turnaround van een organisatie. Hij heeft eveneens ervaring met change management, acquisities, organisatieontwikkeling. Hij is erkend gecertificeerd bestuurder bij Guberna (Instituut voor de Bestuurders), zetelt in diverse raden van bestuur en hij ondersteunt organisaties bij het implementeren van een betere bestuurswerking. Verder is hij start-up mentor bij Start it @KBC.
Bedrijfsprocessen | 2.0 SP | Sven Vanhengel
Veel bedrijven worden continu geconfronteerd met overnames en veranderende markten. Daarom is het van belang dat je de strategie van de organisatie afstemt op deze gewijzigde omstandigheden en de interne werking hierop aligneert. Het gaat over het optimaliseren van de waardeketting in bedrijven om zo alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.
Hoe kan je zo snel en efficiënt mogelijk een nieuwe strategie laten doorsijpelen tot lagere geledingen binnen de organisatie? Hierbij is het van belang dat indien nodig niet alleen functies hertekend worden, maar vooral dat de processen voor iedereen duidelijk zijn en volledig afgestemd zijn op de behoeftes van de klant.
Bedrijven moeten veel meer klantencentrisch denken en dienen zich ook op die manier te organiseren. De functionele silo’s dienen zoveel mogelijk doorbroken te worden.
Op het einde van de sessie kan je de processen van je organisatie in kaart brengen (process mapping), fundamenteel verbeteren (lean, six sigma, bottleneck management), en verandering aan de hand van een stappenplan in een organisatie introduceren.
Sven Vanhengel is kapitein bij de luchtmacht binnen de Belgische Defensie waar hij tevens PhD student is aan de Universiteit van Gent en KMS (Joint-PhD). Zijn opleiding heeft hij vooral genoten aan de Koninklijke Militaire School (Master SSMW), met daarna een aanvullende Master in het Management aan de KULeuven. Momenteel is hij bezig aan zijn doctoraat in de Toegepaste Economische Wetenschappen in samenwerking met UGent, Koninklijke Militaire School, Vlerick Business School, City University of Hong Kong en University of Central Florida.